lørdag 23. juni 2012

Fløyelsmyk hvitløkssaus

Sauser har aldri vært min sterkeste side. Men så kom denne sausen. Første gang jeg smakte den trodde jeg at det var en eller annen fancy, fransk saus, emulgert med eggeplomme med smeltet parmesan og masse hvitløk og jeg vet ikke hva. Men det var en utrolig enkel sak, viste det seg. Den smaker herlig til laks, og her er den servert med salmalaks. Faktisk vil jeg hevde at denne sausen er så god at middagstallerkenen ikke trenger mere pynt eller fancy saker enn dere ser på bildet, selv om det kanskje ser spartansk ut. Brokkoli, kokt til den er al dente. Nypotet fra sydligere strøk. Laks. Og sausen. Jeg tror den også ville passet til andre typer fisk, gjerne litt kraftige i smaken, eller til vegetarburgere. Men med laks er dette noe helt spesielt. Jeg forakter heller ikke å dyppe brokkolirester direkte i sausegryten for å skrape til meg litt av den fete, hvitløksduftende herligheten.

Oppskriften kommer fra min venninne Ida, som lager sausen på øyemål. Jeg skal prøve å oppgi litt mer eksakte mål, men bare prøv deg frem. Den er ekstremt fet, og ekstremt god. Ikke fortell folk hva du har puttet oppi, det er mitt tips. La det forbli en hemmelighet mellom deg og meg.



Salmalaks, brokkoli og nypotet med fløyelsmyk hvitløkssaus


Fløyelsmyk hvitløkssaus til fisk

til 4-6 personer

2 dl seterrømme
50 g smør
1/2 ts maldonsalt eller annen flaksalt
1 stort hvitløksfedd, presset

Varm opp smøret i en liten gryte til det nesten har smeltet. Ha i rømmen og varm opp til rett under kokepunktet, mens du rører slik at smøret og rømmen blir en jevn saus. Ta gryten av varmen og press hvitløksfeddet gjennom en hvitløkspresse oppi sausen. Ikke skam deg over hvitløkspressen din. I denne sausen er den skarpe hvitløkssmaken essensiell for å skjære gjennom den fløyelsmyke rømmeblandingen. Server sausen umiddelbart, gjerne i et fint sausnebb. Nyt.

Ingen kommentarer: