torsdag 8. juli 2010

Polsk mat

Etter ferie i Warszawa sitter jeg igjen med mange gode matminner. Pierogi med champignon og persille var det aller beste tror jeg. Og en barszcz (borsjt) som kan måle seg med mamma sin. Her er noen bilder.


Hippe, unge Warszawa-boere vil helst spise italiensk, meksikansk, sushi, spansk og andre internasjonale kjøkken og retter. Vi spiste på en herlig restaurant som het Poezja (Poesi), der jeg fikk hjemmelaget grønn tagliloni med hvit asparges, cherrytomater og scampi. Det var veldig godt! Men vi prøvde å søke opp det polske kjøkken bevisst, for å lære mer. Så det ble ikke så mye mer besøk på Poezja. Jeg vil absolutt anbefale stedet!






Vi spiste på et nydelig konditori. Her med en mini-lemon meringue pie. Den jeg laget til 17. mai var litt bedre, for sitronfyllet var mer syrlig og ikke like sykelig søtt. Men det var veldig godt, og en veldig elegant kake. Uansett - lag lemon meringue pie! Det er så godt!


Pierogi - polsk versjon av ravioli. Disse heter russsiske pierogi og inneholder cottage cheese, stekt løk og pepper. Servert med rømme. Nam!


Coffee Heaven heter Warszawas svar på Kaffebrenneriet. De hadde veldig god kaffe og amerikanske kaker. Her er et brownie tower med peanøtter og karamell.


Jenter får i blant øl med sugerør. Uten å bli spurt først. Guttene får regningen. Polsk øl er utrolig godt - veldig undervurdert i internasjonal sammenheng. Nå er det trendy med upasteurisert øl som kalles "levende". Det har en smaksrikdom som er helt uventet og veldig kompleks. Anbefaler! Dawne er et bra sted å starte.


Sylteagurk og syltet kål på huset. Huff og huff. Det er nesten traumatisk å ha dette bildet på den fine, rene agurkfrie bloggen min. Jeg hører fra sikre kilder at det smaker godt, men jeg vegrer meg.


Ølen ute på byen koster 16-20 kr. Økologisk, upasteurisert øl i en alkoholbutikk: 6 kr. Vanlig øl i vanlig butikk: 6-10 kr.

Skål! Eller skal jeg heller si - Na zdrowie!

2 kommentarer:

The Whitest Girl Alive sa...

Etter den fine innføringen er jeg enda mer gira på en lenge etterlengtet jente tur til Polen ;)

Det ølet hørtes spesielt godt ut! Og det høres jo ut som om vi skal kunne klare oss fint selv om vi ikke har med oss gutter som får regninga. Na zrodwie!

Anonym sa...

får huske å ta med en gutt da som tar regninga ;-)